اصطلاحات رایج بورسی 20 اصطلاح رایج در بورس مکتوب-مجله علمی آموزشی مکتبخونه | hoseinifinance

اصطلاحات رایج بورسی 20 اصطلاح رایج در بورس مکتوب-مجله علمی آموزشی مکتبخونه | hoseinifinance

در این بین ممکن است شرکت های فعال در بازار بورس بعد از چند سال فعالیت دوباره نیاز به یک سرمایه جدید برای پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی خود در بازار باشند. اهداف مختلفی مانند احداث شعبات مختلف و یا گسترش دادن خدمات و محصولات از جمله اهدافی هستند که معمولاً نیاز به سرمایه قابل توجهی در بازار امروز دارند. در چنین مواقعی شرکت های فعال در بازار بورس می‌توانند از فرآیند افزایش سرمایه برای جذب سرمایه مورد نیاز برای این اقدامات استفاده نمایند. به عنوان نکته اول باید یادآور شویم که همه شرکت های فعال در بازار بورس ممکن است در طول یک سال مالی سودده نباشند و امکان ورود به ضرر برای آنها نیز وجود دارد. در چنین شرایطی عملاً سودی وجود ندارد که قرار بر تقسیم سود نقدی در میان سهامداران به وجود آید. یکی دیگر از اصطلاحات رایج بازار بورس شاخص هم وزن است که احتمالاً بارها و بارها نام آن را https://hoseinifinance.com/blog/financial-markets/ شنیده‌اید.

  • زمانی که یک شخص جهت خرید سهام از وام استفاده می‌کند اصطلاحا گفته می‌شود از اهرم یا اعتبار استفاده کرده است.
  • این‌بار معامله مشابهی انجام می‌دهید اما این‌بار ۱۰۰ سکه وارد معامله می‌کنید و از این طریق ۱۱۰ سکه به‌دست می‌آورید.
  • نماد بورسی در تالار معاملات از دو بخش تشکیل می‌شود؛ بخش اول، صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد و بخش دوم، خلاصه‌ای از نام شرکت را نشان می‌دهد.
  • در این بازار اوراق بهادار که به عنوان سندی مبنی بر مالکیت بر بخشی از سهام یک شرکت در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است به عنوان مالک قرار می‌گیرد.

در اوراق مشارکت که برای تامین منابع مالی طرح های عمرانی و مانند آن مورد توجه است دولتها گوشه چشمی هم به کنترل تورم و وضعیت اقتصادی کشور دارند. همچنین سود حاصل از اوراق اجاره نیز همانند سود حاصل از اوراق مشارکت، از پرداخت مالیات معاف است. ضریب بتا نسبت به مقدار ۱ سنجیده می‌شود، بدین معنا که ضریب بتای یک، بزرگتر از یک و کوچکتر از یک، به ترتیب نشان‌دهنده هم شدت بودن، شدیدتر بودن و ملایم‌تر بودن نرخ بازده شرکت مورد نظر، با بازده شاخص کل می‌باشند.

صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی

حد سود این مزیت را برای شما به دنبال خواهد داشت تا بعد از یک صعود مناسب به توانید سود خود را از بازار خارج کرده و دیگر شاهد از بین رفتن سود های خود در بازار نباشید. استفاده از حد سود برای انجام معاملات بیشتر در استراتژی های تحلیل تکنیکال بازار بورس کاربرد داشته و افراد استفاده کننده از این استراتژی ها از حد سود در معاملات خود استفاده می‌نمایند. دقت داشته باشید که به صورت معمول افزایش میزان سود نقدی پرداخت شده به سهامداران در بازار بورس باعث می‌شود تا ارزش قیمتی سهام مورد نظر به دلیل عرضه زیاد کاهش یابد. به همین دلیل شرکت های با میزان سوددهی بالا و معتبر معمولاً از اقدام به ارائه سود های خیلی زیاد به عنوان سود نقدی به سهامداران خودداری می‌نمایند. البته بسیاری از شرکت ها نیز روند کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته و ترجیح می‌دهند تا با پرداخت سود نقدی بیشتر کاربران بیشتری را به سمت خرید سهام خود جذب کنند.

معاملات بلوکی

منظور از پرتفوی در واقع مجموعه از دارایی ها و سهام یک فرد می باشد. در واقع می توان بیان داشت که تمام خرید های شما در بازار بورسی در سبد پرتفوی شما قرار می گیرد. اگر شما برای خود یک سبد پرتفوی ایجاد نمایید، می توانید ریسک های غیر قابل پیشبینی خود را کاهش داده و میزان سود را افزایش دهید. در حال حاضر دامنه نوسان در بازار بورس و فرابورس ایران منفی 2 و مثبت 6 می‌باشد که به آن دامنه نوسان نامتقارن نیز می‌گویند.

۲۱ مورد از پرکاربردترین اصطلاحات و مفاهیم بورس

به عنوان مثال وقتی شما سفارش خرید 2000 عدد از سهام شرکت x را در تابلوی معاملاتی ثبت می کنید، حجم سفارش شما برابر 2000 می باشد. در چنین شرایطی سهامداران دیگر نمی توانند سهام خود را نقد کنند یا سهام مورد نظر خود را خریداری کنند و نقدشوندگی پایین می آید. در حالی که با حذف دامنه نوسان، احتمال زیاد خریدارانی در قیمت های پایین تر از قیمت صفوف فروش یا فروشندگانی در قیمت هایی بالاتر از قیمت صفوف خرید وجود داشته باشند و معاملات به شکلی روان انجام می شود. ارزش خالص دارایی یا Net Asset Value که به اختصار NAV شناخته می‌شود، این اصطلاح بیانگر ارزش کل دارایی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری پس از کسر بدهی است. گاهی شرایطی خاص برای شرکت‌های حاضر در بورس ایجاد می‌شود که بررسی آنها در صلاحیت مجمع عمومی عادی نیست. این مجمع با حضور حداقل سهامدارانی که بیش از دو سوم سهام شرکت را دارند در مواقع ضروری و فوق‌العاده برگزار می‌شود.