خراش دادن وب و حفاظت از وب سایت ها – حق چاپ


14 آوریل 2023

گ،یوز و شرکا


برای چاپ این مقاله کافی است در سایت Mondaq.com ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Web s،ing (امکان استفاده از مفاهیمی مانند Web s،ing، s،ing صفحه نمایش، داده کاوی در زبان روزمره) اصطلاحی است که برای بیان روش های مختلف مورد استفاده برای جمع آوری داده ها از طریق اینترنت استفاده می شود. با روش web s،ing، محتوای موجود در وب‌سایت شخص دیگری در اینترنت از طریق نرم‌افزاری که مرور وب‌سایت را شبیه‌سازی می‌کند، جمع‌آوری می‌شود و در وب‌سایت‌ها یا خدمات اسکراپر استفاده می‌شود. معروف‌ترین نمونه‌های اسکراپینگ وب سایت‌های مختلف مقایسه قیمت، برنامه‌های ردیابی پرواز و وب‌سایت‌های سرپرست اخبار هستند.

البته مفهوم وب اسکرپینگ با این واقعیت مرتبط است که با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، اکنون می توان به داده ها به ،وان یک کالا نگاه کرد. با این حال، انتشار آن در اینترنت به این م،ی نیست که می توان یک بار دیگر از محتوا استفاده کرد. در این مرحله، مهم است که آیا حقوق صاحب داده نقض شده است یا خیر. امروزه مقررات قانونی مختلفی برای جلوگیری از این تخلفات وجود دارد.

،اش دادن وب در قو،ن اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ،یه

دستورالعمل 96/9/EC در قو،ن اتحادیه اروپا برای محافظت از پایگاه های داده در برابر نقض مالکیت م،وی ناشی از ،اش دادن وب [“Direktif“]ویرایش شده. این دستورالعمل بین پایگاه‌های داده اصلی و غیراصلی تمایز قائل می‌شود و برای پایگاه‌های داده اصلی محافظت از حق چاپ را فراهم می‌کند. از نظر پایگاه های داده غیر اصلی، دستورالعمل حق چاپ در بازار واحد دیجیتال. [“DTP
Direktifi
“] خاص [“Sui
Generis
“] محافظت می کند.

اقدامات نظارتی در مورد ،اش دادن وب هنوز در قو،ن ایالات متحده نادر است، اما مقررات اصلی در این زمینه قانون تقلب رایانه ای و سوء استفاده از رایانه 1986 است.
[Computer Fraud and Abuse Act: “CFAA“]. طبق CFAA، دسترسی غیرمجاز به یک سیستم کامپیوتری یک جرم کیفری است. با این حال، مفهوم دسترسی غیرمجاز از زمان اجرایی شدن CFAA مورد بحث قرار گرفته است. HiQ نسخه 2022. در تصمیم لینکدین، دادگاه استیناف تشخیص داد که ،اش دادن داده های عمومی قانونی است و CFAA را نقض نمی کند. با این حال، مشخص شد که hiQ با ایجاد پروفایل های جعلی، قرارداد شرایط کاربری لینکدین را نقض کرده است. طرفین توافق ،د که پرونده را قبل از قطعی شدن تصمیم پایان دهند، اما این تصمیم از این جهت حائز اهمیت است که دادگاه، وب‌سواری را به ،وان کلاهبرداری تعریف نمی‌کند.

در قو،ن ،یه مقرراتی در خصوص ،اش مستقیم وب وجود ندارد، اما در قانون شماره 5846 آثار فکری و هنری.
[“FSEK“]حفاظت از پایگاه های داده به موازات دستورالعمل اتحادیه اروپا تنظیم می شود.

حفاظت از کپی رایت پایگاه های داده

فعالیت ،اش دادن داده‌ها با حق نسخه‌برداری مرتبط است، اینکه آیا استفاده از این داده‌ها حق نسخه‌برداری صاحبان داده‌ها را نقض می‌کند یا خیر.

تصمیمات مختلف دیوان عالی کشور
[örn. bkz. Yargıtay 11. HD, E. 2016/6829 K.
2018/768, T. 5.2.2018
] بر این اساس می توان بیان کرد که گرایش کلی در قو،ن ،یه حمایت از وب سایت ها به ،وان پایگاه داده است. حفاظت از پایگاه داده در FSEK تنظیم می شود. در این زمینه، FSEK هر دو پایگاه داده اصلی و اصلی، ی،ی “ناشی از انتخاب و گردآوری داده ها و مواد برای یک هدف خاص و در یک برنامه خاص.” هم حفاظت از پایگاه داده و هم حفاظت از پایگاه داده Sui Generis را به رسمیت می شناسد. ماده 6/b.11 FSEK از نوع اول پایگاه داده محافظت می کند و از نظر ماهیت قانونی یک محافظت کاری است. در این زمینه، یک مالک پایگاه داده اصلی باید از کار در برابر قانونی محافظت کند. این بانک می‌تواند از تمام مقررات FSEK در مورد حفاظت از آن، درست مانند صاحب یک اثر ادبی، موسیقی یا سینمایی بهره‌مند شود.

هنر FSEK به منظور بهره مندی از حمایت از حق چاپ مطابق با 6/b.11، پایگاه های داده باید دارای شرایط مالکیت محتوا، انتخاب یا تنظیم محتوا برای یک هدف خاص و در یک طرح خاص و قابل دسترسی بودن محتوا به هر نحوی باشند. . علاوه بر این، نباید فراموش کرد که برای اینکه یک پایگاه داده از حمایت آثار و در نتیجه حمایت از FSEK بهره مند شود، هم باید ویژگی های صاحب خود را داشته باشد و هم باید در یک یا چند مورد از انواع فکری گنجانده شود. و محصولات هنری که آثار علمی و ادبی، موسیقی، هنرهای زیبا یا سینما محسوب می شوند.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد که هر محتوای یک وب سایت یک “کار” در نظر گرفته شود. به ،وان مثال، مشخص است که قیمت متر مربع بر اساس مناطق تهیه شده از آگهی های خانه فروش و یا اطلاعات قیمت مقایسه ای تلفن همراه به ،وان اثر تعریف نخواهد شد. در این صورت ممکن است بتوان از مقررات (حفاظت Sui Generis) در ضمیمه ماده 8 FSEK بهره مند شد. بر این اساس، تولید کننده پایگاه داده مربوطه (ایجاد کننده پایگاه داده – تولیدکننده پایگاه سرمایه گذار) مسئولیت بخش قابل توجهی یا تمام محتوای پایگاه را بر عهده دارد. حق دارد انتقال دائم یا موقت به رسانه دیگر را به هر وسیله و هرگونه توزیع، فروش، اجاره یا انتقال به عموم به هر طریقی مجاز یا ممنوع کند. بدیهی است در صورت تخلف از این امر امکان مطالبه جبران خسارت وارده وجود خواهد داشت.

در نهایت، اگرچه موضوع مقاله ما نیست، اما نباید فراموش کرد که داده های شخصی مربوط به داده های ،اشیده شده ممکن است تحت حفاظت جداگانه ای قرار گیرند و ممکن است ادعا شود که عضویت یا قراردادهای کاربری وب سایت ها نقض شده است. در اتحادیه اروپا که این دستورالعمل در آن اعمال می شود، Ryanair v. در مورد PR Aviation، استفاده از پایگاه داده یک شرکت هواپیمایی، Rynair، توسط سایت مقایسه قیمت به نام PR Aviation از طریق ‘screens،ing’ مشمول حق نسخه برداری یا حفاظت شخصی نیست، اما حذف داده ها از پایگاه های داده مشمول تعهدات قراردادی است. (توافقنامه کاربر، قرارداد عضویت) مشروط بر اینکه مطابق با قو،ن ملی باشد و غیره) ممکن است محدود شود.

ارزیابی

در قو،ن ،یه، هنوز هیچ مقرراتی وجود ندارد که مستقیماً اسکراپینگ وب را تنظیم کند. با این حال، به نظر می‌رسد که وب‌سایت‌ها می‌توانند از حفاظت پایگاه‌داده در محدوده حفاظت از کپی رایت یا مقررات حفاظتی Sui Generis بهره ببرند، مشروط بر اینکه شرایط تنظیم شده در FSEK را داشته باشند، بسته به نوع پایگاه داده، از نقض حقوقی که ممکن است ایجاد شود. ناشی از ،اش دادن داده ها

محتوای این مقاله به منظور ارائه راهنمای کلی در مورد موضوع است. باید در مورد شرایط خاص خود از یک متخصص مشاوره بگیرید.

مقالات پرطرفدار در مورد: مالکیت م،وی از ،یه

Peppa Pig V Wolfoo: Clash Of The Cartoons

علائم و منشی

در تصمیم اخیر خود در Entertainment One UK Ltd & Anor v Sconnect Co Ltd & Ors [2022] EWHC 3295 (Ch)، دادگاه عالی بررسی کرد که آیا دادگاه های ،یسی می توانند صلاحیت رسیدگی به پرونده های مربوط به …


منبع: http://www.mondaq.com/Article/1304748