ماده 23 و ماده 24 قانون اساسی هند


فهرست مطالب
معرفی
ماده 23 قانون اساسی هند
موارد برجسته بر اساس ماده 23 قانون اساسی هند
ماده 24 قانون اساسی هند
موارد برجسته بر اساس ماده 24 قانون اساسی هند

معرفی

حق علیه استثمار یک حق اساسی در اختیار شهروندان کشور است. مواد 23 و 24 قانون اساسی هند به این حق می پردازد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مفاد ماده 23 و 24 به همراه چند مورد شاخص.

ماده 23 قانون اساسی هند

ماده 23 قانون اساسی هند، قاچاق انسان و کار اجباری را ممنوع کرده است.

ماده 23 قانون اساسی هند می گوید:

(1) تجارت انسان و گدا و سایر اشکال کار اجباری مشابه ممنوع است و هر گونه تخلف از این حکم طبق قانون مجازات خواهد شد.

(2) هیچ چیز در این ماده نباید ،ت را از تحمیل خدمت اجباری برای مقاصد عمومی باز دارد و در تحمیل چنین خدماتی ،ت نباید هیچ تبعیضی را صرفاً بر اساس مذهب، نژاد، طبقه یا طبقه یا هر یک از آنها اعمال کند.

هدف اصلی این ماده جلوگیری از استثمار افراد از طریق کار اجباری، برده داری و قاچاق انسان است. ،ت اقدامات متعددی را برای اجرای این ماده و حمایت از قرب،ان این جنایات انجام داده است.

دیوان عالی ماده 23 را به طور گسترده تفسیر کرده است که شامل کار اجباری و قاچاق انسان می شود. یکی از موارد شاخص مربوط به ماده 23 است اتحادیه خلق برای حقوق دموکراتیک علیه اتحادیه هند که در آن دادگاه عالی اعلام کرد که کار اجباری نقض حقوق اساسی است که توسط قانون اساسی هند تضمین شده است. این پرونده مربوط به شرایط کار کارگران قراردادی بود که در استخدام ،ت بودند. دادگاه اعلام کرد که ،ت نمی تواند کارگران را استثمار کند و آنها مستحق دستمزد و شرایط کاری عادلانه هستند.

مورد قابل توجه دیگر این است Bandhua Mukti Morcha v. اتحادیه هند ، که در آن دادگاه عالی اعلام کرد که کار اجباری نوعی کار اجباری است و بنابراین طبق ماده 23 ممنوع است. پرونده مربوط به استثمار کارگران در معادن سنگ در منطقه فریدآباد هاریانا بود. دادگاه به ،ت دستور داد تا اقداماتی را برای حذف کار اجباری و ارائه توانبخشی به قرب،ان انجام دهد.

دیوان عالی کشور نیز تشخیص داده است که قاچاق انسان ناقض ماده 23 است ایالت تامیل نادو v. نالینی ، دادگاه اعلام کرد که قاچاق ،ن به منظور تن فروشی نقض حقوق اساسی آنها است. این پرونده مربوط به ربودن و قاچاق زن جو، بود که مجبور به تن فروشی شده بود.

برای پیشبرد دستور کار منع قاچاق انسان و کار اجباری، ،ت هند قو،ن متعددی را برای جلوگیری از قاچاق انسان و کار اجباری وضع کرده است.

  • قانون تجارت غیراخلاقی (پیشگیری) 1956 فحشا و فعالیت های مرتبط با آن را ممنوع می کند.
  • قانون سیستم کار با تعهد (الغای) سال 1976 کار با تعهد را ممنوع می کند و بازپروری کارگران تحت تعهد را فراهم می کند.
  • قانون کار کودکان (ممنوعیت و مقررات) مصوب 1986 به کارگیری کودکان در مشاغل خاص را ممنوع کرده و شرایط کار کودکان در مشاغل دیگر را تنظیم می کند.

ماده 24 قانون اساسی هند

ماده 24 قانون اساسی هند به کارگیری کودکان زیر 14 سال در کارخانه ها، معادن یا سایر مشاغل خطرناک را ممنوع می کند. این ماده حق کودکان را برای داشتن دوران کودکی عاری از استثمار و دریافت آموزش و پرورش برای آینده ای بهتر به رسمیت می شناسد.

در ماده 24 آمده است:

هیچ کودک زیر چهارده سال را نباید برای کار در کارخانه یا معدن یا به کار خطرناک دیگری استخدام کرد.

در این ماده آمده است که هیچ کودک زیر 14 سال نباید برای کار در هیچ کارخانه یا معدنی به کار گرفته شود و یا به مشاغل خطرناکی مشغول شود. این ماده همچنین در مورد به کارگیری کودکان در هر شکل دیگری از کاری که احتمالاً در تحصیل آنها اختلال ایجاد کند یا برای سلامتی یا رشد ذهنی یا جسمی آنها مضر باشد، اعمال می شود.

قانون اساسی به رسمیت می شناسد که کودکان آسیب پذیر هستند و نیاز به محافظت در برابر استثمار و سوء استفاده دارند. ممنوعیت کار کودکان برای رشد و رفاه کودکان ضروری است و مطابق با استانداردهای بین المللی تعیین شده توسط کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد است.

در شرایطی که ام سی مهتا در مقابل ایالت تامیل نادودیوان عالی کشور بکارگیری کودکان در صنایع خطرناک را مغایر اصل 24 قانون اساسی دانست. دادگاه مشاهده کرد که کودکان شاغل در صنایع خطرناک مورد رفتار غیرانس، و تحقیرآمیز قرار می گیرند که حقوق اساسی آنها را نقض می کند.

که در اتحاد خلق برای حقوق دموکراتیک در مقابل اتحادیه هند، دیوان عالی کشور حق تحصیل و حق زندگی با کرامت را از حقوق اساسی طبق قانون اساسی دانست. دادگاه اعلام کرد که به کارگیری کودکان در هر کاری که با تحصیل یا رشد ذهنی و جسمی آنها تداخل داشته باشد، حقوق اساسی آنها را نقض می کند.

،ت هند همچنین قو،نی مانند قانون کار کودکان (ممنوعیت و مقررات) 1986 را برای جلوگیری از به کارگیری کودکان زیر 14 سال در صنایع خطرناک وضع کرده است. این قانون مقرراتی را برای اشتغال کودکان در صنایع غیر خطرناک پیش بینی کرده و برای تخلفات مجازات تعیین می کند.

،ت همچنین قانون اصلاحی قانون کار کودک (ممنوعیت و مقررات) در سال 2016 و قو،ن اصلاحیه کار کودکان (منع و مقررات) در سال 2017 را برای محافظت بیشتر از کودکان در برابر استثمار معرفی کرد.

در سال های اخیر، افزایش آگاهی در مورد کار کودکان در هند مشاهده شده است. ،ت، همراه با سازمان های جامعه مدنی، ابتکارات متعددی را برای حذف کار کودکان و ارائه آموزش و پرورش به کودکان انجام داده است. ،ت همچنین برنامه هایی مانند پروژه ملی کار کودک را برای بازپروری کودکان کار و جلوگیری از استثمار کودکان راه اندازی کرده است.

برای CLAT آماده می شوید؟ برای مشاهده نکات بیشتر در مورد قانون اساسی اینجا را کلیک کنید


منبع: https://lawctopus.com/clatalogue/clat-pg/notes-on-right-a،nst-exploitation-article-23-and-article-24-of-the-indian-cons،ution/#new_tab