هیچ تصرفی بدون تعقیب کیفری – جرم


19 آوریل 2023

وکلای کفش


برای چاپ این مقاله کافی است در سایت Mondaq.com ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قانون کیفری فرانسه باید به شدت تفسیر شود. این اصل که در ماده 4-111 قانون جزایی فرانسه آمده است، اصلی است که در قو،ن جزایی فرانسه نفوذ کرده است. بدین ترتیب قواعد حقوق کیفری باید به م،ای واقعی کلمه اعمال شوند.

در حکمی که در 1 فوریه 2023 صادر شد1،
دادگاه تجدید نظر (دیوان عالی فرانسه) این اصل تفسیر دقیق حقوق کیفری فرانسه را در پرونده ای در مورد امتناع از استرداد اموال توقیف شده یادآوری کرد.

در این پرونده، مبلغ 58 هزار و 600 یورو متعلق به یک متهم به طور اتفاقی در تحقیقات قضایی در خصوص جرایم مواد مخدر، تب، و پولشویی مواد مخدر کشف و ضبط شد. سپس تحقیقاتی برای عدم توجیه منابع آغاز شد و متعاقباً بدون هیچ اقدام دیگری در 22 فوریه 2017 بسته شد.

دادگاه کیفری فرد متهم را مجرم شناخته و اعلام کرد که دلیلی برای استرداد مبلغ 58600 یورو وجود ندارد به این دلیل که درخواست استرداد مربوط به مبلغی است که در چارچوب تحقیقات ضبط نشده است.

درخواست استرداد مبلغ 58600 یورو به مدعی العموم ارائه شد که این درخواست را رد کرد.

در پی این تصمیم، متهم به بازپرسی شکایت کرد.

اتاق بازپرسی با این استدلال که این مبلغ ناشی از فعالیت فرد متهم به ،وان معامله گر ارز است و می توان در نظر گرفت که این فعالیت مطابق با فعالیت ممنوع شده طبق ماده L. 511-5 قانون پولی فرانسه است، از دستور بازپرداخت این مبلغ امتناع کرد. و کد مالی، که به این م،ی است که مبلغ مورد نظر حاصل یک جرم بوده است.

به این ترتیب، سؤالی که مطرح شد این بود: آیا توقیف انجام شده در چارچوب تحقیقاتی که متعاقباً بسته شد، بدون اقدام بعدی، به دلیل یک جرم ناکافی، منجر به امتناع از استرداد به این دلیل شود که مبلغ ضبط شده ابزار یا عواید ناشی از جرم است؟

در حکمی که در 1 فوریه 2023 صادر شد، دادگاه تجدید نظر به این سوال پاسخ منفی داد و تصمیم اتاق بازپرسی را نقض کرد.

در واقع، بند 2 ماده 41-4 قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه چنین مقرر می دارد:

هنگامی که چنین استرداد ممکن است افراد یا اموال را به خطر بیندازد، هنگامی که اموال توقیف شده ابزار یا عواید مستقیم یا غیرمستقیم جرم باشد یا زم، که مقررات خاصی برای از بین بردن اشیایی که تحت نظارت دادگاه قرار داده شده است، استرداد وجود نخواهد داشت. تصمیم عدم استرداد به یکی از این انگیزه ها یا به هر انگیزه دیگر، حتی به صورت رسمی، توسط مدعی العموم اتخاذ شده یا ممکن است توسط طرف ذینفع قبل از دادگاه مورد اعتراض قرار گیرد.
پمقیم اتاق بازپرسی یا اتاق بازپرسی ظرف یک ماه از ابلاغ آن با اعلام به دفتریاری دادگاه بدوی یا دادگاه تجدیدنظر یا با نامه سفارشی رسید استرداد درخواستی. این تجدیدنظر اثر تعلیقی دارد

استرداد اقلام تحت نظارت دادگاه به سه دلیل مذکور در ماده فوق قابل امتناع است:

  • به نظر می رسد اموال افراد یا دارایی ها را به خطر می اندازد،

  • اموال ابزار یا عواید مستقیم یا غیرمستقیم جرم است،

  • مقررات خاصی وجود دارد که امحای اقلامی را که تحت نظارت دادگاه قرار می گیرند، پیش بینی می کند.

غیر از این سه مورد، امتناع از استرداد کالای تحت نظارت دادگاه امکان پذیر نیست. بنابراین، اتاق بازپرس نمی‌توانست با توجه به اینکه دادرسی با توجه به عدم توجیه منابع منتفی شده است، ادعا کند که جرم دیگری مرتکب شده است اما پیگرد قانونی نداشته است و امتناع از استرداد بر اساس این ارتباط بین جرم مذکور بوده است. و مبلغ پول

به طور خلاصه در این حکم که منطبق بر اصل قانونی بودن در حقوق کیفری فرانسه است دادگاه تجدید نظرماهیت محدودکننده دلایل عدم استرداد طبق ماده 41-4 قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه را روشن کرد.

پاورقی

1. اتاق کیفری دادگاه تجدید نظر، 1 فوریه 2023، شماره 22-80.461

برای خواندن به زبان فرانسه، لطفا اینجا را کلیک کنید.

محتوای این مقاله به منظور ارائه راهنمای کلی در مورد موضوع است. باید در مورد شرایط خاص خود از یک متخصص مشاوره بگیرید.

مقالات پرطرفدار در مورد: حقوق جزا از فرانسه

پرونده فساد در بزرگترین گروه املاک و مستغلات اروپا – Vonovia

مایکل کیپریانو وکلای م،ع و مشاوران حقوقی

انطباق و تقلب به طور مکرر در صنعت املاک و مستغلات رخ داده است. شگفت آور در مورد موارد، مانند مورد فعلی در Vonovia، این واقعیت است که آنها زودتر تشخیص داده نمی شوند یا اصولاً از آنها اجتناب می شود.

BOV مشتریان را ترغیب می کند که کلاهبرداری ها را شناسایی کنند

مالی مالت

بانک والتا از مشتریان خود می خواهد تا هوشیار و هوشیار باشند تا کلاهبرداری های مختلفی را که در حال حاضر در سطح محلی منتشر می شود، شناسایی کنند. کلاهبرداری ها فعالیت های کلاهبرداری هستند که برای فریب دادن افراد طراحی شده اند…


منبع: http://www.mondaq.com/Article/1303826