یادداشت های IPC- مواردی در مورد تخلفات علیه مذهب در هند


فهرست مطالب
معرفی
پرونده های جرایم علیه دین
استفاده نادرست از بخش ها
سؤالات مهم در مورد جرایم علیه دین

معرفی

قانون مجازات هند، قانون اساسی کیفری هند است و شامل چندین بند در رابطه با جرایم مذهبی است. در سال‌های اخیر، موارد مربوط به تخلفات مذهبی در هند افزایش یافته است و بحث‌ها و بحث‌هایی را در مورد کارآمدی سیستم قضایی در برخورد با چنین اعمالی برانگیخته است.

این دومین پست از یک سری پست در مورد جنایات مذهبی در هند تحت IPC است. این پست به قو،ن پرونده های متعدد مربوط به تخلفات مذهبی در هند می پردازد و سوابق قانونی ایجاد شده توسط این موارد را تحلیل می کند.

موارد مربوط به جرایم علیه دین تحت قانون IPC

دیوان عالی کشور رای داد رمجی لال مودی علیه ایالت UP که بخش 295 الف از نظر قانونی مشروع و برای حفظ نظم عمومی ضروری است. در نتیجه، محدودیتی قابل توجیه برای آزادی بیان و بیان تحت ماده 19 (2) قانون اساسی هند در سال 1950.

یک کلبه به ،وان محل عبادت توسط پیروان اعتقاد خاصی استفاده می شد جوزف علیه ایالت کرالا. با حکم دادگاه، “الف” حضانت تصاویر خدای هندو را به دست گرفت و تحت پیگرد قانونی قرار گرفت بخش 295. دادگاه عالی حکم داد که «الف» آزادی انجام هر کاری که می‌خواهد دارد و قصد آسیب رساندن به اعتقادات مذهبی یا اشیاء مقدس را نداشته است، بنابراین او بی‌گناه شناخته شد.

«اختلال» به هرگونه مداخله تهاجمی در مراسم تشییع جنازه اشاره دارد. مادر «الف» در این مورد فوت کرد بصیرالحق علیه ایالت بنگال غربی. او و دیگران در انتقال جسد به محل سوزاندن او کمک ،د. در همین حال متهم با ارائه گزارش پلیسی مدعی شد «الف» مادرش را خفه کرده است. به دنبال آن، وی به همراه نیروی انتظامی در محل سوزاندن مرده حاضر شد و مراسم را به هم زد. با این حال، مشخص شد که مادر A به طور طبیعی فوت کرده است. “الف” بایگ، a بخش 297 شکایت از متهم متهم مجرم شناخته شد و به سه ماه حبس محکوم شد.

که در Sheo Shankar v. امپراتورمتهم، نخ مقدسی را که شخص دیگری می پوشید، از بین برد، زیرا از آنجایی که به کاست شدرا تعلق داشت، اجازه نداشت آن را ملحق کند. در حالی که این توهین نبود زیرا توسط هندو دیگری انجام شده بود و شدرا مجبور به پوشیدن نخ مقدس نیستند، دادگاه به این نتیجه رسید که اگر همان رفتار توسط یک محمدی، مسیحی یا ملحد انجام شود، این بند اعمال خواهد شد.

بیان، اظهارات و … به قصد توهین به حساسیت های دینی یک بند مهم است. در شرایطی که چاکرا بهرا v. بالکروشنا موهاپاترا، مقرر شد هر، به قصد آسیب رساندن، توهین یا جریحه دار ، احساسات دینی او سخن، را در گوش دیگری ایجاد کند یا صدا ایجاد کند، با یک سال زندان، جریمه نقدی یا هر دو مواجه خواهد شد.

استفاده نادرست از بخش ها

IPC یک سیستم جامع حقوق کیفری است که انواع مختلفی از جرایم جنایی را در هند تعریف و مجازات می کند. مقررات متعددی در IPC وجود دارد که به ویژه به جرایم مذهبی می پردازد. این مقررات برای حفظ عواطف مذهبی و جلوگیری از گسترش خصومت در میان بسیاری از جوامع مذهبی کشور است. با این حال، در سال های اخیر مواردی وجود داشته است که از این بندها برای سرکوب آزادی بیان و سرکوب صداهای انتقادی سوء استفاده شده است. این موضوع باعث افزایش بحث در هند در مورد نیاز به یافتن تعادل بین احترام به احساسات مذهبی و حمایت از حق بیان آزاد شده است.

موجی از سلبریتی های بالیوود بر اساس این ماده متهم شده اند و در سال 2016، کیکو شاردا، کمدین استندآپ به اتهام جعل هویت بنیانگذار Dera Sacha Sauda، گورمیت رام رحیم سینگ در برنامه خود بازداشت شد.

سلمان خان در سپتامبر 2014 به آسیب رساندن به احساسات مسلمانان متهم شد زم، که یک مدل با پوشیدن یک تی شرت که عبارتی ،ی روی آن حک شده بود در طول یک شوی مد که توسط سازمان غیر،تی خود، Being Human حمایت می شد، روی باند فرودگاه راه رفت و شکایت پلیس علیه او انجام شد.

دعوی قضایی هم بود علیه عامر خان بازیگر به دلیل نقض عواطف مذهبی تشکیل پرونده داد در فیلم “PK” خود با لباس ،د شیوا و هل دادن ریکشا که دو خانم برقع پوش روی آن نشسته بودند.

سؤالات مهم در مورد جرایم علیه دین

  1. احساسات مذهبی خشمگین تحت بخش 295 الف چیست؟
  2. در مورد موارد زیر توضیح دهید:
    (ط) پرونده رنگیلا رسول
    (ii) رمجی لال مودی در مقابل ایالت اوتار پرادش
    (iii) رمل پوری در مقابل ایالت مادیا پرادش


منبع: https://lawctopus.com/clatalogue/clat-pg/ipc-notes-cases-on-offences-a،nst-religion-in-india/#new_tab